سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرایط اخذ پروانه وکالت بدون آزمون

شرایط اخذ پروانه وکالت بدون آزمون


در این مقاله قصد داریم تا درخصوص شرایط اخذ پروانه وکالت بدون آزمون اطلاعات جامع و کاملی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. چنانچه قصد دارید بدون آزمون برای اخذ پروانه وکالت اقدام نمایید با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

همان طور که می دانید اتحادیه سراسری کانون ‌های وکلای دادگستری ایران، هر ساله آزمونی را تحت عنوان آزمون وکالت برگزار می‌کند تا افرادی که قصد وکالت دارند به شرطی که مدرک کارشناسی به بالا در رشته‌های حقوقی یا معادل آن در حوزه علمیه را داشته باشند، در این آزمون شرکت کنند.

بعد از قبولی در این آزمون، افراد متقاضی باید دوره کارآموزی را گذرانده و پس از قبولی در آزمون اختیار پروانه وکالت خود را دریافت کنند.


افراد واجد شرایط اخذ پروانه وکالت بدون آزمون


حال باید دید که چه افرادی شرایط اخذ پروانه وکالت بدون آزمون را دارند. به دلیل افزایش پرونده های قضایی و کمبود تعداد وکلا، قانون برای افراد خاصی تسهیلاتی در نظر گرفته است که بتوانند بدون شرکت در آزمون، پروانه وکالت خود را از مرکز وکلای قوه قضاییه دریافت کنند.


شرایط اخذ پروانه وکالت بدون آزمون چیست ؟


طبق ماده 10 آیین‌نامه اجرایی ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه مصوب 1397 رئیس قوه قضاییه، به افراد واجد شرایط در صورت تایید صلاحیت اخلاقی و رفتاری بدون شرکت در آزمون پروانه وکالت پایه یک یا کارشناسی رسمی داده می‌شود.

این شرایط به شرح زیر است:

الف – به کسانی که دارای ده سال متوالی یا پانزده سال متناوب سابقه خدمات قضائی بوده و لااقل پنج سال ریاست یا عضویت دادگاه داشته باشد‌ و سلب صلاحیت قضایی از آنها از طرف دادگاه عالی انتظامی قضات نشده باشد.

ب- کسانی که دارای دانشنامه لیسانس بوده و 5 سال سابقه خدمات قضائی داشته باشند و سلب صلاحیت قضائی از طرف دادگاه عالی انتظامی از‌ آنها نشده باشد.

ج- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با گذراندن یک دوره کامل نمایندگی که دارای لیسانس قضایی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه‌علمیه قم و 5 سال سابقه کار قضایی در محاکم باشند.

د- کلیه کسانی که دارای لیسانس حقوق قضایی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه علمیه قم با حداقل 5 سال سابقه کار متوالی یا 10 سال ‌متناوب در سمتهای حقوقی در دستگاههای دولتی و وابسته به دولت و نهادها و نیروهای مسلح باشند

و بعد از اجرای این قانون با داشتن سی سال‌ سابقه خدمت بازنشسته شوند بدون رعایت شرط سن با انجام نصف مدت مقرر کارآموزی.

تبصره1- کسانی که دارای دانشنامه لیسانس بوده و دو سال سابقه خدمت قضایی داشته باشند از انجام دوره کارآموزی معاف می باشند. ولی در این ‌مورد مدت انتظار خدمت از لحاظ اخذ پروانه وکالت جزء خدمت محسوب نمی شود.

تبصره 2- کانون ملزم است در مورد تقاضاهای پروانه کارآموزی یا وکالت ظرف مدت شش ماه اتخاذ تصمیم نماید. ‌

افسران بازنشسته نیروهای مسلح که دانشنامه کارشناسی رشته حقوق را داشته باشند و حداقل 5 سال نیز سابقه کار ممتد یا 8 سال سابقه کار متناوب در مشاغل سازمانی و خدماتی داشته باشند.

همچنین نباید هیچ گونه ممنوعیتی از اشتغال در امور وکالت و قضایی باشند. بر اساس بند د ماده 8 قانون استقلال کانون وکلا، بازنشستگانی که آخرین محل خدمت یا حکم بازنشستگی آن‌ها مربوط به استان‌های مشمول کانون مرکزی باشد.

این افراد با گذراندن 9 ماه دوره کارآموزی و شرکت در آزمون اختیار می توانند پروانه وکالت دریافت کنند.

این افراد به شرطی که دوره کارآموزی را طی کرده باشند، می توانند نسبت به اخذ پروانه وکالت بدون آزمون دریافت می‌کنند؛ همچنین این افراد باید دیگر شرایط وکالت را داشته باشند و وکالت آن‌ها نباید هیچ مانع قانونی داشته باشد

تبصره 1: افرادی که حداقل دارای 8 سال سابقه ی فعالیت قضایی داشته باشند به شرط عدم بازگشتنی بدون شرکت در آزمون ورودی و با گذراندن نیمی از دوره کارآموزی وکالت خود، می توانند پروانه وکالت پایه یک خود را اخذ کنند.

تبصره2: دارندگان مدرک دکتری در یکی از گرایش های رشته حقوق که عضو هیات علمی نیستند، می توانند در صورت قبولی در آزمون اختیار بدون آزمون ورودی پروانه وکالت پایه 2 بگیرند.


به چه کسانی پروانه وکالت داده نمی‌شود؟


به افرادی که شرایط زیر را داشته باشند به هیچ وجه پروانه وکالت داده نمی‌شود، حتی اگر شرایط اخذ پروانه وکالت بدون آزمون را داشته باشند :

  • متهمین به جنایت که تحت محاکمه باشند.
  • افرادی که بر اساس حکم محکمه از وکالت محروم باشند.
  • قضات و نیز مستخدمین دولتی و بلدی و مملکتی.
  • محجورین و افرادی که سن آن‌ها زیر 25 سال است.
  • کسانی که محکوم به ممنوعیت استفاده ابدی از خدمات دولتی هستند
  • بنگاه‌هایی که همه یا بخشی از سرمایه آن‌ها متعلق به دولت است (به جز استادان دانشکده حقوق در صورت دریافت اجازه شورای دانشگاه)
  • افراد مشهور به فساد اخلاقی و تجاهر به استعمال مسکر و افیون و انجام اعمال منافی عفت
  • اتباع خارجی
  • محکومین به جنایت مطلق و همچنین محکومین به جنحه‌هایی که منافی با امانت و عفت و شئون وکالت

شرایط عمومی وکالت


به جز تمامی شرایطی که برای اخذ پروانه وکالت بدون آزمون لازم است افراد واجد شرایط برای وکالت باید حائز یک سری شرایط عمومی به شرح زیر باشند:

  • نداشتن اعتیاد به هرگونه مواد مخدر یا مشروبات الکلی
  • نداشتن هیچ گونه محکومیت کیفری موثر
  • داشتن اعتقاد راستین و اهتمام عملی به نظام جمهوری اسلامی و قوانین آن، ولایت فقیه و قانون اساسی کشور جمهوری اسلامی ایران
  • داشتن اعتقاد راستین و اهتمام عملی به قوانین دین مبین اسلام
  • نداشتن سوابق عضویت در گروه‌های معاند نظام و اسلام
  • نداشتن هیچ نوع وابستگی به رژیم‌های دیگر و رژیم پیشین

شرایط معافیت از دوره کارآموزی


در طرح اخذ پروانه وکالت بدون آزمون ، افرادی که واجد شرایط ذکر شده هستند می‌توانند پس از تسلیم مدارک خود در دوره‌های کار آموزی که حدود 18 ماه است شرکت کنند.

بعضی از این افراد شرایط معافیت از شرکت در دوره های کارآموزی را نیز دارند یا با شرکت در نصف دوره کارآموزی می‌توانند پروانه وکالت دریافت کنند.

این افراد باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در رشته‌های مرتبط با حقوق (نصف دوره کارآموزی را سپری خواهند کرد)
  • افراد دارای سابقه کار بالا در هیئت علمی دانشگاه‌ها (از شرکت در کارآموزی معاف هستند)